Asosiy fikrlar
- Maktabgacha yoshdagi bolalar qiziquvchan, osongina chalg’itadi, mustaqillikka intiladi va hali ham o’zini o’zi boshqarishni rivojlantiradi.
- Maktabgacha tarbiya bolangizga boshqalar bilan munosabatda bo’lishni va qoidalarga rioya qilishni o’rganishga yordam beradi.
- Maktabgacha yoshdagi bolalarning xulq-atvori bilan bog’liq umumiy tashvishlar – bu g’azablanish, odatlar, yolg’on gapirish va tashvish.
- Sizning maktabgacha yoshdagi bolangiz uning xatti-harakatlarini ijobiy yo’llar bilan boshqarishingiz kerak
Maktabgacha yoshdagi bolalarning xatti-harakatlari
Maktabgacha yoshdagi bolalarni atrofdagi dunyo hayratda qoldiradi, shuning uchun siz koʻp «kim», «nima» va «nima uchun» degan savollarni kutishingiz mumkin. Siz maktabgacha tarbiyachi bilan shug’ullanayotganda ko’proq vaqt ajratishingiz kerak bo’lishi mumkin – masalan, u to’xtab, piyoda yurganda yo’lda xato tomonga qarashi mumkin.
Ular dunyoni tushunishga harakat qilar ekan, maktabgacha yoshdagi bolalar ba’zan chalg’itishi mumkin. Sizning maktabgacha yoshdagi bolangiz sizni tinglamayotganga o’xshab ko’rinishi mumkin – lekin u hali ham besh daqiqa oldin aytganingizni tushunishga harakat qilayotgan bo’lishi mumkin.
Mustaqillik o’zlari uchun narsalarni qilishni juda xohlaydigan maktabgacha yoshdagi bolalar uchun muhimdir. Ammo farzandingiz o‘ziga ishonch va o‘zini hurmat qilish uchun sizning yordamingizga muhtoj. Ko’p ijobiy e’tibor, maqtov va yangi ko’nikmalarni mashq qilish imkoniyatlari yordam beradi.
Maktabgacha yoshdagi bolalar esa oʻz-oʻzini tartibga solishda yaxshilanmoqda, bu maktabgacha taʼlim muassasasida yoki oʻyin guruhida boshqalar bilan til topishish uchun juda yaxshi. Ammo bolangiz kuchli his-tuyg’ularni to’g’ri ifodalash va xatti-harakatlarni boshqarishda, ayniqsa qiyin vaziyatlarda sizning yordamingizga muhtoj.
Maktabgacha ta’lim muassasasiga borish: nima uchun bu bolalar uchun yaxshi
Bolalar bu yoshda maktabgacha taʼlim taʼlim muassasalariga borishdan bahra olishlari mumkin.
Ba’zi bolalar maktabgacha ta’limga ko’nikishlari yoki maktabgacha ta’limni boshlashdan qo’rqishlari mumkin. Ammo bunga amal qilish arziydi, chunki maktabgacha taʼlim muassasasi bolangizga doʻstlar orttirish va baham koʻrish va almashish kabi koʻnikmalarni mashq qilish imkoniyatini beradi. Maktabgacha ta’lim muassasasida bolalar boshqa odamlarning qoidalariga rioya qilishni va boshqa bolalar bilan til topishishni o’rganishlari mumkin.
Maktabgacha yoshdagi bolalarning xatti-harakatlari bilan bog’liq muammolar
Tashvish
Xavotir bolalar rivojlanishining odatiy qismidir va maktabgacha yoshdagi bolalar ko’pincha yolg’iz qolish yoki qorong’uda qolish kabi narsalardan qo’rqishadi. Farzandingiz juda ko’p tashvishlansa yoki tashvish belgilarini ko’rsatsa, siz uning qo’rquvini tan olish, uni tashvishlantirgan narsalarni qilishga muloyimlik bilan undash va qilganida uni maqtash orqali uni qo’llab-quvvatlashingiz mumkin. Agar tashvish bolangizning hayotiga ta’sir qilsa, shifokoringizga murojaat qiling.
Bezorilik
Bezorilik bolalarning ishonchi va o‘ziga bo‘lgan hurmati uchun halokatli bo‘lishi mumkin, ayniqsa maktabgacha yoshda. Agar farzandingiz maktabgacha taʼlim muassasasida tahqirlansa, u uyda ham, maktabgacha taʼlim muassasasida ham koʻp mehr va yordamga muhtoj. U, shuningdek, har qanday qo’rqitishning oldini olish uchun chora ko’rishingizni bilishi kerak.
Janjal
Bolalar o’rtasida kelishmovchilik va janjal ko’p uchraydi. Janjalga bir nechta omillar ta’sir qiladi – temperament, muhit, yosh va mahorat. Oilangizdagi janjallarga bu omillar bilan toʻgʻri ishlashingiz mumkin.
Odatlar
Ko’pgina bolalarda tirnoq tishlash yoki sochlarini burish kabi odatlar mavjud. Farzandingizning odatlari sizni bezovta qilishi mumkin, lekin odatda bu tashvishlanadigan narsa emas. Aksariyat odatlar o’z-o’zidan yo’qoladi.
Yolg’on
Siz bolangizni vaqti-vaqti bilan yolg’on gapirayotganini ushlagan bo’lishingiz mumkin. Yolg’on gapirish rivojlanishning bir qismi bo’lib, u ko’pincha uch yoshdan boshlanadi. Odatda kichik yolg’on uchun ularni jazolashdan ko’ra, yosh bolalarga halollik va haqiqatni gapirishning qadrini o’rgatish yaxshiroqdir.
Uyatchanlik
Maktabgacha yoshdagi bolalarda uyatchanlik odatiy holdir. Farzandingiz sekin isinsa, uni ijtimoiy vaziyatlarda qo’llab-quvvatlashga harakat qiling. Misol uchun, erta kunlarda ertalab bir muddat maktabgacha ta’lim muassasasida qolishingiz mumkin. Farzandingizni boshqalarga javob berish, ko’z bilan aloqa qilish yoki sizdan uzoqda o’ynash kabi jasur ijtimoiy xatti-harakatlari uchun maqtash yaxshidir.
G’azablanish
Farzandingizda g’azablanish bo’lsa, u hali ham his-tuyg’ularini ifoda etishning tegishli usullarini o’rganayotganini eslashda yordam berishi mumkin. Agar siz bolangizning stressini kamaytirish, uning his-tuyg’ularini sozlash va bolangizning g’azablanish qo’zg’atuvchilarini aniqlash ustida ishlasangiz, u to’rt yoshga to’lganidan keyin kamroq g’azablanishlarni ko’rishingiz kerak.
Maktabgacha yoshdagi bolalarga o’zini yaxshi tutishga yordam berish: maslahatlar
Eslatmalardan foydalaning
Maktabgacha yoshdagi bolalar qisqa xotiraga ega va ular osongina chalg’ishadi. Farzandingizga biror narsa haqida bir necha marta eslatishingiz kerak bo’lishi mumkin. Masalan, parkni tark etish vaqti yaqinlashganda, «Adel, biz tez orada uyga qaytamiz» deb aytishga harakat qiling. Keyin ketayotgan vaqtingizga yaqinroq yana bir eslatma bering – «Adel, yana ikkita slayd, keyin biz boramiz».
Hissiyotlarni baham ko’ring
Agar maktabgacha yoshdagi bolangiz uning xatti-harakati sizga qanday ta’sir qilishini tushunsa, u sizni his qilishi mumkin. Shunday qilib, siz: «Men xafa bo’lyapman, chunki shovqin juda ko’p va men telefonda gaplasha olmayman» deb aytishingiz mumkin. Jumlani «men» bilan boshlaganingizda, bu bolangizga narsalarni siz uchun o’zgartirish imkoniyatini beradi.
Atrof-muhitni o’zgartiring
Farzandingizning muhitini oʻzgartirish orqali muammoli xatti-harakatlarning oldini olish yoki minimallashtirish mumkin. Masalan, agar chaqalog’ingiz jumboq ustida emaklab yurganidan hafsalasi pir bo’lsa, maktabgacha yoshdagi bolangiz bezovtalanmasdan o’ynashi mumkin bo’lgan tinch joy topishga harakat qiling.
Maktabgacha yoshdagi bolalarning intizomi va bolaning xatti-harakatlariga rahbarlik qilish
Intizom bu farzandingizga oʻzini qanday tutishni, shuningdek, oʻzini tutmaslikni oʻrganishga yordam beradi.
Farzandingiz bilan iliq va mehrli munosabatda boʻlsangiz va yaxshi xulq-atvorga undasangiz, masalan, tartib-qoidalar, aniq koʻrsatmalar va yaxshi xulq-atvoringiz uchun koʻp maqtovlar qoʻllash orqali intizom eng yaxshi samara beradi.
Oila qoidalari har qanday yoshdagi bolalar uchun tartib-intizomning asosiy jihati hisoblanadi. Ular siz kutayotgan xatti-harakatni aniq aytib, bolalarning xatti-harakatlarini ijobiy yo’llar bilan boshqaradi. Ammo maktabgacha yoshdagi bolalar qoidalarni unutishlari yoki e’tiborsiz qoldirishlari mumkin, shuning uchun ularga rioya qilish uchun yordam va eslatmalar kerak bo’ladi.
Natijalar bolalar xatti-harakatlarini boshqarishning qulay usulidir, chunki ular bolalarga nima qilmaslik kerakligini tushuntirib beradi. Natijalarni turli vaziyatlarga moslashtira olasiz, lekin farzandingizning ijobiy xulq-atvoriga e’tibor qaratsangiz, oqibatlar har doim yaxshi bo’ladi.
Maktabgacha yoshdagi bolalaringizning xatti-harakatlari va his-tuyg’ularingiz
Farzandingizning xatti-harakati qiyin bo’lsa, siz g’azablanishingiz yoki stressni his qilishingiz mumkin.
To’g’ri ovqatlanish, yetarlicha uxlash va jismoniy mashqlar bilan shug’ullanish orqali o’zingizga g’amxo’rlik qilish yordam beradi. Bu, shuningdek, umr yo’ldoshingiz, do’stingiz yoki shifokoringiz kabi ishonchli odam bilan his-tuyg’ularingiz haqida gapirishga yordam beradi.
Farzand tarbiyasiga oid bo’lgan eng yaxshi tavsiyalar jamlangan dasturni yuklab oling.
Linkni bosing: 👉 Farzandim dasturi